Travel

3 zile in Atena – prima parte

Atena vazuta de sus

Intotdeauna, Grecia a fost in lista tarilor pe care dorim sa le vedem cat mai curand. Astfel ca, inca din toamna ne-am achizitionat bilete pentru 3 zile in Atena, profitand si de perioada ideala disponibila.

Atena este capitala Greciei, un oras turistic cu o bogata istorie, cunoscand o evolutie glorioasa, mai ales in Grecia Antica.

Am plecat din tara in zorii zilei, ajungand in Atena dis-de-dimineata. De la aeroport se ajunge usor in centrul orasului. Daca am plecat cu gandul ca o sa luam metroul pana in piata Syntagma, discutand cu alti turisti in aeroport am decis sa luam autobuzul X95, chiar de la iesirea din aeroport. Costul pentru un bilet este de 6 euro (autobuzul fiind destul de rapid), cu 2 euro mai ieftin decat biletul de metrou. Avand doar trei zile la dispozitie, am facut un plan bine structurat pentru a reusi sa vedem cele mai importante puncte de interes. Daca, de obicei, pe intreaga durata a anului vremea in Grecia este destul de buna, “norocul” nostru a fost ca, in weekend-ul ales de noi,  vremea sa fie destul de capricioasa, avand parte de un cod  portocaliu de vant, astfel fiind nevoiti sa lasam pe ultima zi vizita la Acropole si Portul Pireu.

Ajunsi in centrul orasului, dupa excursia de aproximativ 50 minute cu autobuzul, am cautat un local in care sa mancam (inainte de cazare). Oferta este destul de mare, pe tot centrul orasului pot fi gasite restaurante si terase unde gasesti mancare traditionala greceasca, si nu numai. Ca o mica paranteza, preturile nu sunt mari, media fiind undeva la 10 euro de persoana pentru o masa.

Am inceput vizita, in aceeasi zi, cu Parlamentul Elen si Gradinile Nationale din jurul lui, mergand spre Templului Zeus din Olimp sau Olympieion si Arcul lui Hadrian. Toate acestea sunt in proximitatea pieteii Syntagma, distantele fiind relativ mici.

Dupa ce ne-am cazat am decis sa mergem la Muzeul National Arheologic (de la statia de metrou Piata Omonia se merge pe jos aproximativ 15 minute). Muzeul este locul in care iti poti face o impresie realista despre valorile culturare si artistice ale Greciei Antice, deoarece acesta gazduieste cele mai multe artefacte din diverse zone ale tarii. Muzeul este destul de popular, avand o suprafata de 8000 m2 si aproximativ 11000 de exponante, printre care: Colectia Preistorica (6800 – 3000 I.H), epoca Bronzului Timpurie si Mijlocie (3000 – 1700 I.H), Colectia de Sculpturi (secolele XVII – XV I.H), Colectia Stathatos (perioada post-bizantina), Colectia Metalurgica si Colectia de Antichitati egiptene.

Daca vrei sa vizitezi Atena, ai grija sa cuprinzi si ziua de duminica in perioada petrecuta acolo. Duminica, la ora 11:00 a.m. se schimba garda la Parlament. Cei doi militari Evzoni care pazesc mormantul soldatului necunoscut sunt schimbati de catre alti doi militari. Totul are loc intr-o ceremonie fastuoasa care include marsul intregii garzi, insotita de o fanfara; toti membrii sunt imbracati in costumele traditionale. Am luat parte, in a doua zi de vacanta, la un eveniment fastuos, ceremonia fiind una foarte bine pusa la punct, pana la cel mai mic detaliu, intr-un sincron perfect.

Dupa schimbarea garzii, am ales sa urcam pe dealul Lycabettus (sau muntele Lycabettus cum apare in hartile turistice). Dealul iti ofera posibilitatea de a vedea Atena la 360 grade. Am parcurs distanta pana acolo pe jos, urcand pe strada Sarantapichou, coborand apoi pe traseul turistic. Ne este greu sa descriem in cuvinte imaginea care ti se desfasoara in fata ochilor; efectiv ai Atena la picioare, putand chiar vedea portul Pireu si Marea Egee. In varful dealului se regaseste biserica Agios Georgios (Sfantul Gheorghe), construita in urma cu doua secole pentru a inlocui o biserica a Profetului Elias. Orasul pare imbracat in alb, locuitorii Atenei pastrand foarte bine o simetrie si o coloristica ideala, asemanatoare marmurei, material folosit la constructia celor mai importante monumente; privelistea asupra obiectivelor turistice iti intareste sentimentul alegerii potrivite destinatiei vacantei tale.

Am continuat turul orasului cu Stadionul Panathenaic (Kallimarmaro), situat in aproprierea Gradinilor Nationale. Drumul pana acolo a fost parcurs pe strada Irodou Attikou (pe langa Palatul Prezidential si gradinile acestuia – recomandam o plimbare pe aceasta strada). Acesta a fost construit în secolul al IV-lea I. H. si a fost folosit pentru a gazdui evenimente legate de sarbatorirea orasului Atena. Forma finala a fost capatata in secolul XIX-lea. Stadionul are cateva caracteristice unice in lume: este singurul stadion construit in intregime din marmura; aici a fost gazduita pentru prima oara Jocurile Olimpice moderne (in anul 1896), dupa care au urmat jocurile din 1906 si 2004; lungimea stadionului este de aproximativ 185 metri; acesta poate gazdui pana la 50000 spectatori. Din stadion, se poate vizita muzeul, accesul facandu-se prin tunelul catre fostele vestiare. In muzeu se regasesc, cel mai probabil, copii ale tortelor folosite la Jocurile Olimpice plus afisele oficiale alea acestora, pe langa alte informatii despre Jocurile Olimpice.

Ce-a de-a doua zi ne-am finalizat-o cu o vizita la Muzeul Acropole, o cladire moderna, construita pe ramasitele Atenei Antice, gazduind o multitudine de piese si bucati din temple, statui, obiective istorice de mare importanta pentru atenieni.

Apusul si momentul inserarii ne-a regasit in Parcul Filopappou, care, asemenea dealului Lycabettus, ne-a oferit o vedere panoramica asupra orasului; de interes aici poate fi si inchisoarea lui Socrates.

Pentru mai multe poze accesati pagina de facebook.